zaterdag 31 juli 2010

De terugreis

Om 18.00 uur richting de Subway om een broodje te eten. Daarna door de douane om onze gate op te zoeken. Gate F16. Dani zei al: we gaan toch niet met een F16? Nou ik hoop het niet, want die gaan wel erg snel.  Om kwart over 8 beginnen we met boarden. Omdat wij een rolstoel bij ons hebben mogen we als eerste instappen. Is altijd een handige bijkomstigheid. We zitten, net als op de heenweg, op rij 40 H, J en K. We hebben weer eigen entertainment schermpjes en een tasje met daarin slaapsokken, ooglapje, pen en tandenborstel. Ook een kussentje en deken ontbreken niet. We stijgen uiteindelijk om 9 uur op. De vliegtijd bedraagd 7.45 uur en we zullen om kwart voor 10 in Londen aankomen. We wachten nog even op de eerste ronde drankjes en doen dan de stoelen in de slaapstand. Eten hoeven we niet, want dat hebben we bij Subway al gedaan. Ik lig al gauw te dommelen en de meneer achter mij klaagt nog tegen de steward of hij mij wil vragen of ik mijn stoel rechtop kan doen tijdens het eten. Helaas voor mijn medepassagier wil hij dit niet doen omdat ik lig te slapen. Wel een beetje gemeen van mij om net te doen alsof ik al slaap, maar de meneer achter mij hing bij het instappen met zijn volle gewicht een paar keer aan mijn stoel en zit constant met zijn kniën in mijn stoel te drukken.
De vlucht verloopt verder voorspoedig. Af en toe wat turbulentie en één keer moeten zelfs de riemen nog even vast. Bijna de hele vlucht geslapen. Één uur voor het landen krijgen we nog een ontbijtje: kaneelcake met een toetje en jus d'orange.
In Londen aangekomen proberen we weer de rolstoel mee te krijgen. Helaas kunnen ze de stoel niet vinden. We kunnen wel tijdens de overstap een leenrolstoel krijgen, maar dat doen we niet. Dani moet maar even een stukje lopen. Hij vindt de roltrappen ook veel te leuk en met de rolstoel moeten we met de lift. En op Heathrow moeten we nogal wat roltrappen nemen, dus Dani heeft het best naar zijn zin.
De 2 uur overstap heb je ook wel nodig op Heathrow. Je moet weer helemaal door de douane. Schoenen uit, riemen af, zakken leeghalen. Geen vloeistoffen meenemen. Een half uur voor vertrek komen we bij de juiste gate aan. We lopen op de balie af (zonder rolstoel), maar de meneer van British Airways vraagt meteen of wij van de vlucht van Miami komen. Wij beamen dit en mogen meteen doorlopen naar een aparte ruimte en daar plaatsnemen. Even later gaat de telefoon bij de balie. De meneer komt bij ons en meldt ons dat al onze 3 koffers plus rolstoel in het vliegtuig zitten. We hebben natuurlijk een beetje moeilijk gedaan, dat als onze rolstoel niet in Amsterdam is we dan een probleem hebben. Af en toe moet je een beetje op je strepen gaan staan.
Op Schiphol aangekomen weer geen rolstoel bij het uitstappen. Is beleid van British Airways wordt er gezegd. Wel vreemd want op de heenweg kon het allemaal wel. Nu mochten we met een golfkarretje. Dit vond Dani ook wel een heel avontuur. Dat heeft hij altijd al gewild. Bij de douane stond een hele lange rij. Met de rolstoel kun je altijd door een speciaal poortje en hoef je niet zolang te wachten. Aan de zijkant was een speciale balie met een douanier. Ik vragen of we zonder rolstoel daar ook doormochten, dat onze rolstoel pas op de bagageband bij ons komt en dat Dani niet zolang in de rij kan staan. Geen probleem, paspoorten gecontroleerd en we mochten meteen door.
Bagage opgehaald. Dit duurde wel een eeuwigheid. De rolstoel kwam als laatste op een speciale band.
Snel naar P3 om onze auto op te halen en op naar Zwolle. Tante Harriët (die woont in Zwolle) was gisteren jarig en oma was daar met de taxi naartoe gegaan. Wij zouden oma dan weer meenemen naar huis.
Lekker taart gegeten en chinees gehaald en om 7 uur richting Veendam.
Thuisgekomen nog even de eerste spulletjes uitgepakt en naar bed. Vrijdagmorgen uitgeslapen tot 10 uur.
Eerst maar wat wassen gedraaid en boodschappen gedaan.

Ik ga eerst alle foto's (ruim 2000) even uitzoeken en dan zal ik nog een diavoorstelling plaatsen.
Ook zal ik nog een verslag maken van alle hotel's die we hebben bezocht en misschien nog wat andere avonturen toelichten waar we onderweg geen tijd voor hebben gehad. Er komt dus nog een vervolg.

4 opmerkingen:

  1. leuk om horen dat we hier nog iets hebben om naar uit te kijken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou heel leuk dat er nog wat in het vat zit.
    Ik ben dol op foto's !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie terugreis geweest en nu weer wennen...
    Ben benieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat hebben jullie een zalige reis gehad! Ik ben pas tegen het einde van jullie vakantie op je blog terechtgekomen, maar heb inmiddels alle verslagen gelezen en genoten van alle avonturen! Kijk erg uit naar de diavoorstelling en het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen